zondag 24 augustus 2014

Verdedigers worden geen aanvallers


Je zult in deze tijd toch maar accountant zijn. De veranderingen vliegen je om de oren, de regeldruk neemt grote proporties aan en tot overmaat van ramp is datgene wat je te bieden hebt van de ene op de andere dag in hoge mate ouderwets. En dan ineens moet je dus een hele andere wedstrijd gaan spelen. Ineens moeten verdedigers aanvallers worden of moet een speler die gewend is om rechtsback te spelen, zich melden op de linksbuiten positie. Maar dat kan dus helemaal niet of laten we zeggen bijna niet want er zijn natuurlijk uitzonderingen. Maar de accountant die het DNA in zich heeft van controle en als zodanig ook nog eens opgeleid is, zou dit volgens velen wél kunnen. Want volgens insiders en andere deskundigen (lees adviseurs van de adviseurs) moet de accountant zijn heil zoeken in het geven van advies aan ondernemers in plaats van het maken van een financieel boekje dat in de la verdwijnt zodra het overhandigd is. Dus zeg ik, dan maak je van verdedigers aanvallers. En dan is er nog het feit dat een hele branche om moet en daarbij nog eens het eigen gecreëerde stereotiepe beeld van de accountant moet bestrijden. Als rasechte ondernemer ben je gewend aan verandering. Dat zit in je genen en je leeft dan ook met de ‘antenne’ op om mogelijke momenten van innovatie niet te missen. De ommekeer in de accountancy branche zou gepaard moeten gaan met een fundamentele verandering gebaseerd op dit aspect van modern ondernemerschap. Zoeken dus naar een nieuw businessmodel dat niet alleen uitgaat van advies. Het zal en moet veel meer betreffen om uiteindelijk te kunnen overleven. Met mijn eigen bedrijf weet ik daar over mee te praten. Jarenlang zijn we hiermee bezig geweest en nu laten we zien dat het anders kan. Verandering moet naar mijn menig in het DNA van je bedrijf terecht komen, je moet het uitstralen want dan pas ben je authentiek en wordt je geloofd. Dus accountants, maak van verdedigers geen aanvallers maar haal aanvallers in huis en zorg ervoor dat je geloofd wordt door de klant.            

Geen opmerkingen:

Een reactie posten