zaterdag 23 augustus 2014

Pamperen


Procter & Gamble ontwikkelde in het begin van de jaren '60 de eerste pamper, afgeleid van het Engelse werkwoord ‘to pamper'. En dit werkwoord betekent ‘vertroetelen’, ‘iemand in de watten leggen’ of iemand ‘betuttelen’. Maar, hoor ik jullie nu denken, we lezen toch een blog over ondernemerschap enzo? Precies, daarom had ik graag gezien dat Procter & Gamble nooit dit product met de merknaam Pampers had uitgevonden. Want van Pampers kwam pamperen en dat is wat we tegenwoordig met het ondernemerschap doen. Ondernemer worden kan namelijk iedereen, althans als je de verwoede pogingen mag geloven van alles en iedereen die deze mening is toegedaan. Maar, waar leer je gecalculeerde risico's te nemen, potentiĆ«le klanten voor je te winnen, te netwerken of de juiste nieuwe medewerkers aan te nemen? Dat leer je niet op school of in een omgeving waar je maandelijks netjes je salaris krijgt overgemaakt. Dat leer je op 'straat' of liever gezegd door het te doen. Door die stap te nemen om voor je broodwinning afhankelijk van je klanten te zijn. Geloof me, dat is echt een totaal ander gevoel dan een maandelijks vast salaris. Maar het is wel een prachtig gevoel als je het ondernemerschap gaat ontdekken, als je succesvol je eerste nieuwe klant 'scoort' of je eerste project succesvol af kunt ronden. Ondernemers zijn net pubers, eigenwijs als ze zijn willen ze het eerst zelf proberen en laten hulp bij voorkeur links liggen. Pas als het echt niet meer lukt dan roept de ondernemer om hulp. Dus Nederland stop met pamperen en geef de echte ondernemers de ruimte om op te staan!      

Geen opmerkingen:

Een reactie posten