donderdag 28 augustus 2014

Ik ben onmisbaar...

...althans, dat denken veel ondernemers. En dat is ook niet verwonderlijk want ieder bedrijf kent een tijd waarin als de ondernemer/eigenaar niets deed, het bedrijf eigenlijk 'stil lag'. Met name in de begintijd geldt namelijk 'zaken doe je met de vent en niet met zijn tent' (sorry dames; mocht iemand een vrouwelijke variant kennen dan hoor ik die graag!). Het is voor menig ondernemer dan ook heel confronterend als je noodgedwongen echt niets kunt betekenen voor je eigen bedrijf. Als onvrijwillig ervaringsdeskundige moest ik dat alweer enige tijd geleden aan den lijve ondergaan. Geveld door een 'medisch mankement' was ik zeker driekwartjaar uit de running en duurde mijn 'come-back' ook nog eens een halfjaar. En natuurlijk dacht ik tot op dat moment dat ik onmisbaar zou zijn voor de continuiteit van mijn bedrijf. Maar wat bleek tot mijn grote verbazing? Het bedrijf kon ook zonder mij prima haar eigen boontjes doppen. Enigzins teleurstellend dus want het is best confronterend dat alles 'gewoon' doorloopt. Anderzijds gelukkig maar want als je al uit de running bent zou de zorg over het voortbestaan nog eens bovenop je eigen besonges komen. Mijn wellicht wat onverwachte conclusie was dan ook, dat ik van geluk mocht en mag spreken dat het bedrijf niet afhankelijk van mij is. Sterker nog, mijn advies aan collega ondernemers is om dat wellicht eens uit te testen. Zeg maar net zoals het terugzetten van de backup van je bedrijfsgegevens die je trouw elke dag laat maken. En soms blijkt dan, dat het terugzetten mislukt...  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten